Plato
Plato over Tuymans' stalen gezicht
Plato vertrekt vanuit het idee dat een kunstwerk een kopie van een kopie is, en dus niet met dezelfde waardigheid kan worden gezien als het originele werk. Dit origineel werk is in zijn opvatting geschapen door God. Niets is oorspronkelijk, maar dankt zijn bestaan aan iets anders. Alle kunst is, volgens hem, maar een subjectieve indruk van de effectieve werkelijkheid.
Plato zou dit hoogstwaarschijnlijk beschouwen als een vorm van plagiaat, aangezien hij er niet in gelooft dat wat Tuymans schilderde, effectief beschouwd kan worden als een 'origineel'. Tuymans maakte een kopie van de foto die getrokken werd door Katrijn Van Giels, en die foto is meteen ook een kopie van het werkelijke, namelijk het gezicht/voorhoofd van Jean-Marie Dedecker. Enkel het voorhoofd van Jean-Marie Dedecker kan beschouwd worden als het ware origineel, aangezien dit geschapen is geweest door God. Plato zou dit een reproductie noemen van het origineel, en waarschijnlijk ook kunnen bestempelen met 'plagiaat', maar dit niet per se negatief vinden.
Persoonlijk vind ik niet dat het meteen bestempeld moet worden met de term plagiaat. Ook denk ik niet Plato dit negatief vindt. In zijn theorie haalt hij gewoon het verschil aan, en tracht hij tot een antwoord te komen tot wat kunst in het algemeen eigenlijk is. Ik denk niet dat hij een probleem heeft met dat mensen telkens reproduceren van het orginele, maar gewoon een duidelijke scheiding wilt creëren. Hij wilt duidelijk maken wat kunst nu eigelijk is
Ik denk niet dat Tuymans handelde vanuit de intentie om een reproductie te maken, maar om daadwerkelijk een parodie te maken, dat is ook waarom ik het niet onder de term plagiaat kan onderbrengen. Ook heeft hij het niet volledig exact overgenomen, hij heeft nog steeds zijn eigen versie gemaakt. Het is geen kopie aangezien er duidelijke verschillen zijn tussen de foto en het schilderij zelf. Dit is de rede waarom ik het absoluut niet zou beschouwen als plagiaat.
Plato vertrekt vanuit het idee dat een kunstwerk een kopie van een kopie is, en dus niet met dezelfde waardigheid kan worden gezien als het originele werk. Dit origineel werk is in zijn opvatting geschapen door God. Niets is oorspronkelijk, maar dankt zijn bestaan aan iets anders. Alle kunst is, volgens hem, maar een subjectieve indruk van de effectieve werkelijkheid.
Plato zou dit hoogstwaarschijnlijk beschouwen als een vorm van plagiaat, aangezien hij er niet in gelooft dat wat Tuymans schilderde, effectief beschouwd kan worden als een 'origineel'. Tuymans maakte een kopie van de foto die getrokken werd door Katrijn Van Giels, en die foto is meteen ook een kopie van het werkelijke, namelijk het gezicht/voorhoofd van Jean-Marie Dedecker. Enkel het voorhoofd van Jean-Marie Dedecker kan beschouwd worden als het ware origineel, aangezien dit geschapen is geweest door God. Plato zou dit een reproductie noemen van het origineel, en waarschijnlijk ook kunnen bestempelen met 'plagiaat', maar dit niet per se negatief vinden.
Persoonlijk vind ik niet dat het meteen bestempeld moet worden met de term plagiaat. Ook denk ik niet Plato dit negatief vindt. In zijn theorie haalt hij gewoon het verschil aan, en tracht hij tot een antwoord te komen tot wat kunst in het algemeen eigenlijk is. Ik denk niet dat hij een probleem heeft met dat mensen telkens reproduceren van het orginele, maar gewoon een duidelijke scheiding wilt creëren. Hij wilt duidelijk maken wat kunst nu eigelijk is
Ik denk niet dat Tuymans handelde vanuit de intentie om een reproductie te maken, maar om daadwerkelijk een parodie te maken, dat is ook waarom ik het niet onder de term plagiaat kan onderbrengen. Ook heeft hij het niet volledig exact overgenomen, hij heeft nog steeds zijn eigen versie gemaakt. Het is geen kopie aangezien er duidelijke verschillen zijn tussen de foto en het schilderij zelf. Dit is de rede waarom ik het absoluut niet zou beschouwen als plagiaat.
Reacties
Een reactie posten